Från utbrändhet till livslust: Blir man lyckligare av att uppnå mål och drömmar?

söndag 16 september 2012

Blir man lyckligare av att uppnå mål och drömmar?

Något som jag många gånger reflekterar över är det som sker när man uppnår ett mål eller en dröm. Varför känner jag mig lycklig när jag uppnår ett mål? ...och varför verkar det ibland som om det inte spelade någon roll?

Att uppleva känslan av lycka och triumf
Du har köpt en ny bil. Sätter dig bakom ratten och känner dig uppfylld av lyckokänslan av att äntligen ha bytt ut den gamla skrothögen mot en fin och ny bil. Såhär känner du varje gång du sätter dig i bilen...åtminstone i några dagar eller veckor.  Men känslan försvinner snart.
Du lyckas över förväntan på jobbet och krossar de gamla siffrorna. Vilken lycka! Du känner hur hela ditt yrkes-ego växer i alla riktningar. Kollegorna klappar dig på axeln. Men några dagar senare tänker du inte ens på det uppnådda målet mer. Varför håller inte känslan i sig?

Ett mål kan antingen föra oss närmre eller längre bort från den vi är. Ett mål kan få oss att minnas vad som är viktigt...eller helt och hållet glömma bort det.

Vad är den sanna lyckan i att arbeta mot ett mål?
Att ha mål i livet är viktigt. Att ha ett mål innebär att vi är i rörelse, i utveckling. Men det är inte målet vi uppnår i sig som gör oss lyckliga, det är livsinställningen vi har genom hela vår dag. Hur vi ser på oss själva, på vår utveckling, på de människor som vi möter, hur vi bemöter dem och det vi har här och nu. Det gäller för mig att vara medveten om mina mål. Att välja dem med omsorg men samtidigt inte bli skrämda av dem. 

Att se det som är viktigt i tillvaron blir lättare om jag övar upp förmågan att sätta stunden just nu i relation till livet, mitt liv. Kommer detta att vara viktigt om 3 månader? Om ett år? I livet?

Låt dina drömmar och mål utveckla den du är
Det finns inte en universell mätskala på vad som är lyckat och inte. Det är bara vi själva som spikar "lyckoskalan". Ett "misslyckande" kan visa sig vara än mer givande och utvecklande än ett uppfyllt mål. Ett mål kan i sig bli ett tomtebloss av lycka eller en djupgående lärdom som för en närmre den person man är innerst inne. Ett diplom är bara ett diplom om det är allt jag fått ut av det. 

Konsten att välja de mål som jag ska röra mig mot i livet bär sin vikt i medvetenhet...och modet att ändra sig och navigera mot nya mål!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online