Från utbrändhet till livslust: Att skapa bästa förutsättningar för läkning

tisdag 4 mars 2014

Att skapa bästa förutsättningar för läkning

Läkning är alltid både fysisk och själslig.
Oavsett om min åkomma är fysisk eller psykisk.

Vilket tillstånd, sjukdom eller symptom man än lider av är en av de mest grundläggande faktorerna för läkning vila. Med vila menar jag inte nödvändigtvis sömn. Det handlar snarare om att skapa förutsättningar för ett vilsamt tillstånd. Både fysiskt och mentalt. Att eliminera så mycket belastning på systemet som möjligt så att kropp och sinne får möjlighet till läkning.

Själsliga aspekter för läkning
Det är lätt att bara fokusera på den fysiska kroppen när man ska läka. Men läkning handlar först och främst om att lära sig själv vad läkning verkligen är. Och det i sig innebär att lära sig om och förstå hur kroppen (och själen/jaget) fungerar. Att helt enkelt komma i kontakt med mig själv på både ett själsligt och fysiskt plan. Ett holistiskt plan.


Att hitta sitt sätt att kanalisera det som jag
upplever och har upplevt kan vara avgörande
för min läkning.
Känslor, tankar och läkning
Till viss del handlar läkning om att mästra konsten att "släppa taget" om sånt som belastar både mitt sinne/själ och min kropp. Att inte låta sig påverkas av det som inte är bra för mig. Det är väldigt enkelt, därmed inte sagt att det är lätt.

Att minska belastningen handlar om att släppa kontrollen över det som jag inte kan kontrollera (och lära mig förstå när det är dags att släppa taget). Det handlar inte om att jag ska svälja mina känslor eller uppgivet rycka på axlarna, tvärtom. Kanske behöver jag rensa ut gammalt skräp? Och, om jag är elak med mig själv i tankarna handlar det definitivt om att börja förlåta och vara snäll...mot mig själv. Vad det än är för bagage och historia jag bär på handlar det om att skapa utrymme för kropp och sinne att ägna sig åt det som är viktigast just nu, att läka. 


Läkning handlar om att skapa bästa möjliga förutsättningar för kroppens och sinnets processer att läka, reparera, rensa och bygga styrka.

Men det är ju inte mitt fel att jag mår dåligt! Det spelar mindre roll vems fel det är om jag nu mår dåligt. Jag har ansvaret för mig och mitt liv. Hur läskigt det än låter så är det troligen jag själv som är bäst lämpad, och har makten, att påverka mitt liv i en mer positiv riktning.

Fysiska aspekter för läkning
Kroppen har ett inbyggt läkningssystem eller en inbyggd doktor om man så vill. Om jag skär mig i fingret kommer kroppen automatiskt att kicka igång en läkningprocess. Min kropp VILL vara balanserad och frisk. Men visst är det så att jag tyvärr kan bli sjuk ändå. Om det händer är det viktigt att rensa bort så mycket belastning som möjligt.


Det vi äter påverkar även vårt psykiska tillstånd.
En av världens största studier vid Harvard, presenterad
tidigare i år stöder detta faktum.

Näringstät mat blir byggstenarna i din kropp Att äta så rent, men ändå näringstät mat som möjligt är viktigt för läkning. Näringen du stoppar i dig blir de byggstenar som ska bli alla processer, celler, blod, hormoner och vävnader i min kropp. Om man har ångest över att man har ätit och druckit mycket skräp kan man trösta sig med att cellerna i kroppen ständigt förnyas. Det sägs att exempelvis levern förnyar sin uppsättning av celler inom loppet av 3 månader.


Kommer morgondagens medicin att handla
mer om näringslära?
 
Minska intaget av gifter stärker
Eliminera så mycket gifter som möjligt omkring mig och i min kost. Sänkning av stressnivån skapar mer utrymme för kroppen att gå ner i varv. Min absoluta övertygelse är att den bästa läkningen sker när kroppen kan gå ner i varv ordentligt. När stresshormonerna går ner och när kroppens processer kan vändas mot en obalans. Det är då läkning sker.


1 kommentar:

Anonym sa...

Måste igen Tacka för dina underbara texter som vägleder mig fortfarande i min läkning....tankar som finns med mig varje dag!

Din blogg har blivit min dagliga läsning i 3 år....

Med vänlig hälsning, Petra

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online