Från utbrändhet till livslust: #Ätbart för vintertrötta kroppar

fredag 28 mars 2014

#Ätbart för vintertrötta kroppar

Örtodling i stan är också kraftfull näring.
Jag är en mörkertrött skandinav. Min kropp längtar efter solljus och värme. Att vistas i solljus är något speciellt efter en lång, mörk och kall vinter. Men lika häftigt tycker jag det är att odla och äta egna örter och grönsaker. Att äta grönsaker och frukter som fått mogna i solen är att äta på ett sätt att äta solljus. Precis vad kroppen behöver efter en lång och mörk vinter.

Juice på apelsin, citron, mango och mynta

Att odla för läkning 
Tyvärr har jag ingen stor trädgård att odla på. Jag bor i en lägenhet i stan så jag får utnyttja den lilla yta jag har på balkong och i fönster. Det blir mestadels örter då de ofta har kraftfulla egenskaper som stöttar både kroppens läkning och smaksättning i mat. 

Örter med kraftfulla egenskaper
Det blir en hel del mynta (används i gröna smoothies och vatten). Men också persilja (smoothies, sallader och persiljepesto), timjan (grytor och sallader), basilika (sallader, matlagning), sallad (juice och sallader), fransk dragon (matlagning), rosmarin (grytor), gurka (juicer och sallader) och spenat i krukor. 

Mineralrik jord av vedaska
Jag har valt att använda ekologisk jord. I den har jag sedan blandat i ett par nypor aska från öppna spisen. Det är ett enkelt sätt att se till att jorden blir mer mineralrik. Mineraler är något som ofta glöms bort men de är minst lika livsnödvändiga för kroppen som vitaminer är. Mineralbrist kan ge svåra och besvärliga symptom. Stress utarmar kroppen på mineraler och det kan därför krävas tillskott för att få kroppen i balans igen exempelvis efter en utbrändhet.

Persilja som kommer att klippas ner i mina
smoothies om morgnarna

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online