Från utbrändhet till livslust: Att läka en trött och stressad kropp

onsdag 1 april 2009

Att läka en trött och stressad kropp

Idag har jag haft en lång dag. Satt i möte precis hela dagen. Det var förvisso givande och intressant men också uttröttande. Känner mig trött i huvet ikväll.

Ni som följer min blogg vet att jag för inte så länge sedan skrev att jag var motiverad, tränade duktigt, jobbade mycket och samtidigt hoppades på att hitta en balans mellan allt...aktivitet och vila. Nu känner jag att det där med aktivitet liksom gick före vila.
Efter att ha haft några intensiva veckor har jag därför kommit in i en fas där jag medvetet planerar in vila och lugn. Känner mig lite sliten och vet att jag medvetet måste lyssna både till mitt inre och min kropp. Målet är att balansera upp både kropp och själ.


Det här gör jag just nu för att balansera kropp och själ:

Stäng av tv:n!
Något jag har märkt är att jag, under hektiska perioder, instinktivt ofta vill "varva ner" framför tv:n. När jag kommer hem och är trött i huvet efter hektisk dag åker tv:n automatiskt på. Man sjunker när där framför och visst känns det ju ganska avslappnande när man sitter där och glor. Men är verkligen tv-tittande avslappnande?
Jag tror att tv-tittande är som snabbmat. Det fyller en sorts funktion, man blir mätt, men man har ändå inte fått i sig någon näring. Tv:n gör en trött och seg, men blir man verkligen avslappnad? Man proppar sin trötta kropp och själ full med intryck, men man blir inte speciellt avslappnad och lugn. Eller? Vad tycker du?
Inte sagt att man ska sluta titta på tv. Men när man är trött och stressad tror jag att det kan vara klokt att undvika. Jag märker själv stor skillnad i hur jag mår inuti om jag istället för tv väljer att meditera, läsa bok eller ta en promenad.


Vad gör du för att balansera ditt inre när du känner dig stressad? Har du några bra tips till mig och andra?



Önskar er alla en underbar, vilsam och lugn kväll!

3 kommentarer:

botanosofi/maria sa...

Du inspirerar mej mer än nån annan just nu!
Känner igen mig i "aktivitet före vila".
Jag börjar med att vara i "holy name" för att öppna det inre ögat och få syn på dörren ut mot verkligheten...
Tack (igen)

Jenny sa...

Maria!
Tack snälla du. Jag blir så väldigt, väldigt glad av ditt inlägg! :)

Mediterar du ofta?

Önskar dig en underbar kväll!

catarina sa...

när jag jobbade natt gick tv;n hela nätterna för att man skulle orka hålla sig vaken,, har märkt numera att jag blivit väldigt anti mot tv;n. Slår bara på den när jag ska se något. Har lyckats bli vän med tystnaden hemma! men det har tagit mig tid att komma dit! tror precis som du att tv;n s skval i bakgrunden funkar lite som snabbmat o att man egentligen innerst inne flyr ifrån något, att möta sig själv..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online