torsdag 2 april 2009

Läkande mat

Nu när jag har lite problem med min ryggmuskulatur har jag återgått till mer "detox"-liknande mat. Kroppen får en liten vårstädning samtidigt som jag ägnar mig åt lugnare aktiviteter, träning, meditation och avslappning.

Det vi äter påverkar kroppens förmåga till läkning. Mitt projekt just nu är att rensa ut gammalt skräp och samtidigt stimulera till läkning genom mycket vila, lugnare träning och sömn.


Läk kroppen med näringsrik mat

Jag har inte så ont att jag behöver värktabletter.
Det jag istället fokuserar på är att äta bättre för att få i mig de ämnen jag behöver för att själv läka min kropp. Ett sätt att få i sig mer nyttigheter är att aktivt byta ut vissa varor mot mat med högre näringsinnehåll.

Byt ut näringsfattiga varor mot de mer näringsrika
Istället för isbergssallad köper jag färsk spenat. Naturell yoghurt köper jag istället för fil. Naturell, osockrad och ekologisk müsli (ICA's egna) istället för all bran eller "fruktmüsli".
Om man har möjlighet ekonomiskt kan det ofta vara värt de extra kronorna att byta ut billiga, halvmogna frukter och grönsaker mot grönsaker och frukter som innehåller mer näring. Isbergssallad är en klassiker. Det innehåller i stort sett ingenting, förutom vatten. Synd att många restauranger väljer att servera sallader gjorda på gurka, tomat och isbergssallad. Äter man det har man inte fått i sig speciellt mycket näring tyvärr.



Exempel på vad min varukorg innehåller är:


  • Broccoli
    Broccoli innehåller massor av c-vitaminer och järn. I senaste numret av PS! skriver man att broccoli hjälper kroppen att ta kål på virus, något som inte ens antibiotika klarar av.
    Själv äter jag broccoli för att hjälpa kroppen att bli mer basisk. Kosten vi västerlänningar är vana vid gör att våra kroppar försuras. Mörkgröna bladgrönsaker hjälper kroppen att balansera upp eventuell försurning. Det i sin tur gör att immunförsvaret stärks.

  • Ingefära
    Ingefära är en av naturens bästa mediciner. Dels är den god men det fungerar också läkande. I Ayurveda används ingefära mot inflammationer i muskulatur, mot migrän och reumatism. Det är också väldigt bra för matsmältningen. När jag har problem med magen brukar jag göra en "utrensnings- och matsmältningskur".

    Utrensnings och matsmältningskur:

    2 msk råriven ingefära
    2 msk färskpressad citron
    2 msk honung (jag använder ICA's flytande honung)
    1 gnutta salt

    Rör ihop och ät ca 10 minuter innan lunch och/eller middag.
  • Yoghurt
    Jag äter arlas naturella, ekologiska yoghurt med högt fettinnehåll (3,5-4,5%). Den hjälper till att balansera mag- och tarmfloran väldigt bra. Dessutom är den supergod.
  • Blåbär
    Blåbär är bland det bästa man kan äta för att bygga upp immunförsvar, bekämpa inflammationer och balansera magen.
  • Linfrön, loppfrö pumpakärnor, naturella cashewnötter och solrosfrö
    Toppenbra för magen, dessutom är loppfrö och linfrö utrensande.
    Pumpakärnor innehåller massor av magnesium som är bra mot pms och mensvärk!
    Jag brukar göra egen nötblandning att ha med till jobbet. Det brukar vara räddningen mot när mitt blodsocker störtdyker (jag är en blodsockermänniska...om du också är en vet du att lågt blodsocker inte är att leka med :)
  • C-vitaminer
    Jag vet inte om det är placebo, men jag har alltid hållit mig friskare då jag har ätit c-vitaminer.Fet Jag köper de vanliga brustabletterna som finns i matvaruaffären.
  • Citron
    Varje morgon dricker jag en kopp varmt vatten med färskpressad citron i. Jag började med det under min detox som jag hade i januari och sedan har jag fortsatt. Kanske är det placeboeffekten som talar till mig när jag säger att magen mår bättre, skitsamma...det fungerar!
  • Halloumi
    Halloumi gör det väldigt enkelt för en att laga middag på nolltid.
  • Linfröolja
    Jag äter en matsked linfröolja varje morgon. Linfröolja innehåller omega3. Det har varit debatt om omega3-innehållet i vissa produkter på sistone. Jag vet inte om det gäller linfröolja men det struntar jag i. Jag tänker ändå fortsätta äta det ändå.
Undvik värktabletter så långt det går
Jag tror att det är bra att undvika att äta smärtstillande tabletter/salvor så länge man kan. Att äta värktabletter bedövar bara symptomen, inte själva orsaken till problemet. Dessutom riskerar man att överanstränga muskeln om man utövar någon form av aktivitet samtidigt som man äter smärtstillande.


5 kommentarer:

botanosofi/Maria sa...

Jag är din ständiga Ja-säjare!
Kunde inte sagt det bättre själv ; ) Visst är det mystiskt med c-vitamin. Det funkar, sen får dom säja vad dom vil!!
Jag hörde nån jätterolig intervju med Dalai Lama för massor med år sedan när intervjuaren frågade vad Lama gjorde när/OM han kände sig trött(förväntade sig nog nån djup visdom..... "Jo sa gubben, jag tar MASSOR med c-vitamin" kul va!!!

botanosofi/maria sa...

Oj jag glömde: ja jag skriver väl nån slags poesi. Det har varit rätt omedvetet, tycker bara om att det blir nån slags rytm i orden. Särskilt när jag skriver om sublima upplevelser. Målar till och från och längtar efter uttryck som liksom målar, om du fattar. Fast ibland får jag för mig att "skriva dikter" OCH DET går inte alls.....

Din digitala vän sa...

Maria!
Coolt med Dalai Lama och hans C-vitaminer. :-)

Som jag ser det spelar det ingen roll om det är placeboeffekten som får min kropp att må bättre...om jag "inbillar mig" att c-vitaminer, healing, ett glas vatten (eller vad det nu är) fungerar för mig och att jag mår toppen av det finns det ingen anledning att inte fortsätta med det. Det är ju ialla fall bättre än att käka piller. Inte sant? :-)

Du borde skriva mer! Ser att du har en fallenhet för poesi. Det bor en liten poet i dig.

En underbar helg till dig!

Isa sa...

Linfröolja e bara bäst! :)

Anonym sa...

Hej! Såg att du tar brustablett som c-vitamin. En liten varning bara för citronsyran i dessa som är framställda av svartmögel. Icket bra för kroppen! Bättre att köpa Ester C på hälsokost!
Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online