Från utbrändhet till livslust: Att inspireras av rädsla eller inspiration

onsdag 15 maj 2013

Att inspireras av rädsla eller inspiration

Var hämtar jag min motivation genom dagen? Motiveras jag av rädsla eller mer av en vision och inspiration? 

Är mitt beteende baserat på rädsla?

Om jag motiveras av rädsla är det ofta för att jag är rädd att förlora något. Det kan handla om jobbet, relationen, aktning/image osv. Ofta är den rädslobetonade motivationen något som gör att vi känner oss mer tvingade/pushade att göra något. Det blir en motivation som är grundad i vårt ego. Att motiveras av rädsla är dränerande och gör oss utmattade. 

Vi har dessutom sällan särskilt kul när vi lever utifrån rädsla.

Att dras till något ger energi
Om jag däremot motiveras av det som kommer från mitt inre, en vision eller inspiration, dras jag (istället för att pushas) till något. Jag VILL på ett annat, djupare plan. Istället för att simma motströms dras jag till något. En vision kanske.

Ett av de viktigaste verktygen vi alla blivit utrustade med är intuition. För att komma i kontakt med vår intuition måste vi gå förbi det brus som vårt ego och vår rädslobaserad motivation ger ifrån sig.

Vi behöver ha mod att våga lyssna inåt. Men när vi gör det har vi allt att vinna, på alla plan. 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online