torsdag 4 juli 2013

Att balansera ett inre i obalans - hur gör man?

Ensam med sina tankar och känslor.
Ett sätt att kanalisera och
medvetandegöra det som
försigår inuti?

När ens inre befinner sig i obalans yttrar det sig ofta i bångstyriga känslor och tankar. Känslomässigt obehag, ledsamhet, ångest, tryck för bröstet, olustkänsla, oro och kryp i kroppen är några symptom på ett inre i obalans. Det är inte ovanligt att man märker av sin känslomässiga status även fysiskt genom huvudvärk, migrän, magproblem, sömnproblem, trötthet, aptit (för mycket eller för lite). Det är ett lidande i ordets rätta bemärkelse. 

Hur balanserar man sitt inre?
Det finns naturligtvis inte ett universellt svar på frågan. Det finns ett individuellt svar och den enda som kan ta reda på det är förstås du. Det viktigaste är till att börja med att inse att det alltid finns en möjlighet att ändra kurs i en mer positiv riktning. Även om du väljer att ta hjälp av en terapeut eller doktor så är det du själv som kommer att förändra ditt liv i en mer positiv riktning. Det är du själv som kommer att öppna dig för ditt inre. Du har större makt än du kanske tror/känner just nu att påverka din situation.

Vilken metod ska man använda?
Jag tror på den metod som fungerar. Dvs den metod som fungerar för just mig/dig. Lägg fokus på att öppensinnigt hitta din metod.

Samtalsterapi, meditation, att skriva av sig
 och mindfulness är några metoder.
Det viktigaste är att öppensinnigt våga prova
sig fram. 

Några principer för att komma i balans:
  1. Acceptera läget
    Om jag ska kunna förflytta mig från en punkt till en annan måste jag veta var jag befinner mig. Att låtsas att jag befinner mig vid punkt A när jag egentligen befinner mig någon helt annanstans kommer inte att göra min resa möjlig (förtydligande: försök boka flygbiljett från Jönköping om du ska flyga från Luleå).

    Att acceptera är inte detsamma som att resignera. Det är att koppla på modet att våga påbörja en resa som kan bli storartad.
  2. Öppna dörren inåt
    Genom att gå i samtalsterapi, meditera, skriva av dig, prata med vänner, beskriva för dig själv vad som försigår inuti dig (känslor, tankar och upplevelser både fysiskt och psykiskt) börjar du sätta ord på känslorna/tankarna/upplevelserna. Du börjar kanalisera det du upplever. Att kanalisera är en av de viktigaste principerna för att komma i balans.
  3. Studera utan att fördöma dig själv
    Bli medveten om hur dina känslor känns, hur dina tankar ser ut och hur du instinktivt vill agera på dem. Studera dig själv. Men var snäll med dig själv. Du kommer inte att må bättre av att bestraffa dig själv eller försöka radera ut negativa känslor och tankar.
  4. Förhållningssätt is the shit!
    Negativa tankar och känslor finns där och är precis lika naturliga som de positiva. Det är när jag börjar öva upp min förmåga att medvetet förhålla mig till det som sker (inuti och utanför mig själv) som jag i stunden kommer inse de konkreta framstegen. Att lära sig att förhålla sig kan nämligen mynna ut i mängder med möjligheter. 

2 kommentarer:

Marie sa...

Väldigt bra och så väldigt kloka ord! Tack!

Ingela Häggkvist sa...

Tack för dina ord, de är ett bra stöd i att
Acceptera
Ha tålamod med processen
Och lita på att jag kan bli frisk

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online