fredag 12 juli 2013

Fysisk aktivitet och bra sömnkvalitet - hänger det ihop?


Att använda kroppen ute i friska luften
kan ge bättre kvalitet på sömnen.

Jobba med kroppen för bättre sömn
Ibland är klassiskt kroppsarbete, ute i friska luften, det allra bästa sättet att komma ner i varv. Att jobba igenom muskler och svettas ut slaggprodukter. Men framförallt att bli riktigt trött efteråt. 
Men den som har en stressad och orolig kropp bör vara försiktig med aktiviteter som har hög intensitet.
Att vara försiktig med fysisk aktivitet när man är stressad?
Kroppen känner inte av någon (kemisk) skillnad på om jag stressar på kontoret eller pressar mig själv till det yttersta på gymet/i trädgården. Om jag har höga nivåer av stresshormoner (kortisol och adrenalin) i kroppen är det klokt att vara extra försiktig.
Då är det bättre att ta en lugn promenad eller annan aktivitet som hjälper kroppen att försiktigt kanalisera och balansera kroppen och sinnet.

4 kommentarer:

Veronica sa...

Hur vet man om man har höga halter utav kortisol och adrenalin? Finns det test till det?

Anonym sa...

Vad intressant att kroppen inte märker skillnaden. Jag har alltid undrat varför jag mår så otroligt dåligt rent psykiskt när jag motionerar. Får ångest väldigt fort och måste avbryta. Jag älskar att träna men så fort jag tänker på det så får jag ångestattacker. Intressant. Det tyder antagligen på att jag måste börja ta det lugnt och sluta stressa.

Undrar också ifall det finns tester för det. Jag har väldigt svårt att varva ner. Hjärtat rusar ständigt och andningen är ytlig. Jag gör allt för att varva ner men det går INTE.

Jenny sa...

Hej Veronica och Anonym!
Tyvärr känner jag inte till om det finns några tester där man kan se om man har förhöjda värden av stresshormoner. Men generellt sett brukar man själv känna av olika symptom, som oro i kroppen, trötthet, koncentrationssvårigheter, muskelvärk (migrän, huvudvärk, muskelvärk) m.m.
Om man har stressat mycket under en lång tid har kroppen troligen en förhöjd halt av stresshormoner.
Veronica, du provat på avslappning som yoga, meditation, mindfulness eller annan avslappning?

Anonym, jag själv brukar känna av att för hög intensitet på träningen inte funkar när jag gått igenom en alltför stressig period. Däremot fungerar det utmärkt att ta lugna promenader, lätt jogg, lugn yoga (ex Hatha-yoga), cykelturer etc.
Har du generellt sett ett högt tempo i tillvaron?

Önskar er en fin dag!

Anonym sa...

Intressant! Har läst det här någon annanstans också och tror verkligen att det stänner. Jag gillade tidigare att springa ute men kan inte göra det längre eftersom kroppen blir stressad. När jag provat har jag vissa gånger fått häftig andning nästan som i en panikångest-attack och andra gånger fått ont i nacken efteråt. Jag håller mig till lågintensiv träning numera typ yoga o meditation :) tack för en jättebra blogg! <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online