Från utbrändhet till livslust: Att sätta ord på känslan

onsdag 3 juli 2013

Att sätta ord på känslan

Automatskrift i dagboksform - ett sätt
att balansera sitt inre?


Automatskrift - Att öppna dörren till sin inre värld
Ett av de viktigaste redskapen för att komma i inre balans har för mig sedan många år varit automatskrift. Jag kallar det så eftersom det handlar om att föra dagbok "utan lull-lull". Med det menar jag att det är fullständigt ointressant vilken färg jag har på tröjan eller vad jag ätit till lunch idag. 

Att sätta ord på känslan kan skapa lättnad
Automatskrift handlar om att skriva det som kommer in i tanken och känslan precis här och nu. Dvs beskriva det jag tänker och känner just nu, utan att intellektualisera eller formulera det hela alltför mycket (det är troligen det som sätter käppar i hjulet för oss?). Det handlar inte om att hitta lösningar och svar på allt (även om det i sig kan ske), utan helt enkelt öppna sig för möjligheten att sätta ord på det man upplever. Många gånger räcker det med en så enkel sak som att sätta ord på det man känner för att uppleva en lättnad och förändring/förbättring.

För många står prestationsångesten i vägen för skrivandet i sig. En bra tumregel är att skriva text som om den aldrig kommer att läsas.

Att tänka med hjärtat och känna med hjärnan
När man sätter ord på det man upplever skapar man ett flöde, en kanalisering. Istället för att låsa in sina känslor och tankar släpper man medvetet ut dem genom att beskriva dem. Genom att kanalisera och beskriva det vi upplever ger vi oss själva möjligheten att medvetet förhålla oss till det vi känner. 

Vi är inte våra känslor och tankar (för då skulle vi inte kunna betrakta dem).


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online