Från utbrändhet till livslust: Att få ordning på Immunförsvaret

måndag 13 oktober 2008

Att få ordning på Immunförsvaret

Ayurveda
Jag träffar då och då en Ayurvedadoktor som ger mig status om vad jag behöver förändra, kost och livsstilsmässigt för att må bättre. Hon läser av min puls, ställer frågor om min känslomässiga status och undersöker min kropp. Undersökningen är till för att kartlägga eventuella obalanser.

Sedan får jag en utförlig och konkret beskrivning av vad jag ska förändra i kost och livsstil. Vad jag ska äta mer eller mindre av, vilken typ av träning jag ska utföra och övningar för att komma i balans.

Det jag gillar med Ayurveda är att det är väldigt konkret och inget hokus pokus, tvärtom vad man kanske tänker när man hör namnet. Jag får hjälp med allt från recept på mat till övningar som hjälper mig att lugna mitt stressade sinne och ta ner pulsen. Allt jag äter handlar jag på kvartersbutiken. Inga dyra piller här inte.

Obalans i Vata för den stressade
Jag är en person som ofta får oblans i Vata. Vata kontrollerar det centrala nervsystemet; psykiska och psykosomatiska åkommor kan ofta härledas till Vata-obalans. Det yttrar sig oftas som rastlöshet och oro. Ett vanligt symptom är att man vaknar till mellan kl 03-04 på morgon. Andra vanliga symptom är koncentrationssvårigheter, sömnproblem, förstoppning, torr hud, gaser, högt blodtryck, värk (oftast i huvud, rygg och leder).

Vata-obalans får jag när jag stressar för mycket, tittar för mycket på tv, reser mycket i jobbet, är överstimulerad och överansträngd.

För att komma tillrätta med vata-obalansen undviker jag att äta kall och torr mat (ex sallad, fil och flingor) och äter istället varm och fuktig mat såsom grytor och soppor. Det man äter/dricker
får gärna innehålla ingefära, kardemumma, kanel, kryddnejlika etc.
Jag undviker TV/dator-tittande och utför avslappningsövningar för att stilla sinnet. Om man tränar när man har vata-obalans ska man undvika explosiva sporter och istället ägna sig åt promenader, yoga, simning eller något annat "mer stillsamt".


Läs gärna mitt tidigare inlägg om Ayurveda här.

Länkar till siter om Ayurveda:

/Din digitala vän

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online