Från utbrändhet till livslust: Att bjuda upp livet till dans

lördag 4 oktober 2008

Att bjuda upp livet till dans

Vad innebär "att fånga nuet"? Hur blir jag lycklig? Blir jag lyckligare av att fånga nuet? Vad är lycka?

Gör dig redo för en filosofisk teori:

Hmm...det finns vissa frågor som är viktigare än svaren. Att ställa sig själv frågan "vad innebär det att fånga nuet?" är detsamma som att ställa frågan "vad är meningen med livet?".
Om man utgår ifrån att frågan man ställer sig bara har ett enda svar är det detsamma som att det finns ett facit. Precis som om "vad är meningen med livet" var ett matematiskt tal som bara har en enda lösning.
Som jag ser det finns det inget facit. För om det fanns ett facit skulle det innebära att jag själv inte har någon möjlighet att påverka lösningen. Då skulle det inte vara upp till mig att själv skapa svaret eftersom det redan finns ett. Då skulle mitt liv vara förutbestämt i varje detalj och om det var förutbestämt så skulle jag följa en tågräls från start till mål. Nu undrar du naturligtvis vad poängen med det här inlägget är, om det nu inte finns nåt svar på frågorna ovan?

Jo, poängen med det här inlägget är att våga ställa sig själv frågor. Du har redan räknat ut att det finns flera svar på ovanstående frågor. Lika många svar som det finns individer.
Men det finns en gemensam nämnare för de allra flesta människor, nämligen att hitta det ultimata svaret på lycka. Vi vill alla ha formeln som gör oss lyckliga.

Men tänk om det är viktigare att ställa sig själv frågan än att hitta svaret? Tänk om svaret är olika för alla människor? Tänk om vi är här för att själva skapa vårt eget svar, vår egen mening med livet?

När jag ställer mig själv en fråga startar jag en process. Jag tror att det är denna process som är viktig.

Att fånga nuet

Det jag vet med säkerhet är att det som hände igår är en tankekonstruktion och det som händer imorgon är en tankekonstruktion. Om jag tar bort historien och framtiden finns det bara en sak kvar: nuet.
Kan jag försöka trycka undan det som var igår och vad som eventuellt ska komma imorgon kan jag även i känslan befinna mig här och nu. Du kan själv träna upp din närvaro i nuet. Två sätt är att meditera eller utöva mindfulness. Att fånga nuet är att fånga livet.

Kan jag påverka mitt liv?
Sommarprataren Raymond Ahlgren ställde frågan "Om ditt liv var en film och du var regissör, skullle ditt liv då se ut som det gör nu?". Du kanske svarar "Nej, det skulle se helt annorlunda ut"?
I så fall bör du ställa dig själv frågan: Om du inte är regissör för ditt liv, vem är det då?


Jag tror att den viktigaste vetskapen vi behöver ha med oss är att vi faktiskt kan påverka våra egna liv. Vi behöver inte ha svaret på alla frågor. Vi måste inte veta hur vi ska hantera varje situation. Det enda vi behöver veta är att vi har makten att förändra, påverka och skapa våra egna liv...och ta kontrollen!

Krishnamurti: du är världen.



/Din digitala vän

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online