Från utbrändhet till livslust: Lagen om attraktion - tankens kraft

torsdag 2 oktober 2008

Lagen om attraktion - tankens kraft

Något jag lärt mig, och fortfarande lär mig, är att mina tankar påverkar mitt liv. Att tänka kan tyckas helt ofarligt såvida man inte agerar på tanken. Men tänk om det faktiskt är så att det man tänker faktiskt påverkar, inte bara kemin i kroppen utan också ens liv? Tänk om tankarna vi tänker sänder ut energi som sedan kommer tillbaka till oss?

Skrämmande tanke va? ;)


Jag tror att det är så - att allt börjar med en tanke. Allt.
Nej, det är inte så att man "får skylla sig själv" om man drabbas av olyckor eller elände. Det handlar snarare om hur man bemöter livets alla situationer och människorna man möter.


Människan är ett energifält. Vi avger lika mycket energi som ett medelstort element - det är i alla fall så¨den kliniskt vetenskapliga beskrivningen ser ut.
Jag är av uppfattningen att vi fungerar ungefär som en radiomast och en radio dvs vi sänder ut en signal som sedan plockas upp. Om jag vill lyssna på P3 hjälper det mig inte direkt om jag rattar in RixFM. Om jag vill må bra och leva ett bra liv fungerar det inte så bra för mig om jag sänder ut negativa ord, tankar, känslor till min omvärld.


Det finns en urgammal lag som är precis lika verklig som gravitationslagen. Den finns där varesig jag vill eller inte. Denna lag kallas för Lagen om attraktion. För ett par år sedan släpptes en, enligt mig, extremt amerikansk version av denna lag i och med boken och filmen om "The Secret". Teorin i sig är densamma men skapt för att attrahera amerikaner.

Kort om lagen om attraktion
"Thoughts become things"


Lagen om attraktion är en naturlag. Den är inte till för några få utan används av oss alla (varesig vi vill eller inte), oavsett person, kulturell bakgrund, status, makt, kön etc. När vi tänker en tanke sänder vi ut energi, denna energi återspeglas och kommer tillbaka till oss. Allt som pågår i vårt inre påverkar våra fysiska liv. Tänker vi negativa tankar kommer vi förmodligen att få en negativ livsupplevelse.
Genom att dra ner på "negationerna" i livet och istället fokusera på det som är positivt kan vi skapa oss själva en verklighet som attraherar, ja just det, positiva saker. Tänk dig själv att du går ut på en isig och hal gata. Vilket av de två alternativen kommer förmodligen att hålla dig på fötterna 1. du tänker "Jag får inte ramla, jag får inte ramla" eller 2. du tänker "Jag står stadigt och går stadiga steg"?


Jag kom först i kontakt med "Lagen om attraktion" när jag läste boken "Be så ska du få". Den både skrämde mig och intresserade mig enormt mycket på en och samma gång. "Jag som tänker så negativa tankar, mitt liv kommer att bli ett helvete?" var min första tanke. Men så är inte riktigt fallet. Jag kommer inte drabbas av olycka bara för att jag är lite PMS-ig och negativ en dag. Det är inte så det funkar. Dessutom är en positiv tanke hundratals gånger mer kraftfull än en negativ tanke.

Hur applicerar jag lagen om attraktion på mitt liv?

1. Tacksamhet
- Fokusera på det du har, inte på det du inte har. Gör en lista över det som du är tacksam över i ditt liv. Det är ett bra sätt att lyfta fram den positiva energin runtom dig.

2. Bli medveten om och tryck undan de negativa tankarna
- Det här är jäkligt svårt ibland men det är oerhört intressant: Börja lägg märke till hur du tänker under dagen. Försök ta bort så många negativa tankar/negationer som möjligt. Vänd dig istället mot det som är positivt. Om du missade bussen hjälper det dig knappast om du sätter dig ner, surar och svär till nästa buss kommer? Passa på att sola och njut av den blå himlen istället, eller vännen du råkar stöta ihop med nu när du ändå har lite tid över att prata. Börja se de positiva sambanden i ditt liv, det finns massor av dem.

- Om du vaknar upp med värsta skithumöret, dra på stereon och den där låten som du älskar. Dansa, sjung med och uppfyll dig själv med den där glädjen.

3. Våga fantisera
Fantasi är viktigt, det är en preview av vad som ska komma! /Einstein


- Våga drömma och fantisera om saker och ting. Visualisera dig själv i dina drömmar och KÄNN hur det är att befinna sig i den där fantastiska situationen. Kanske vill du bli en bra talare? Visualisera dig själv att du talar inför en grupp människor utan att darra på rösten och kallsvettigt stamma genom orden. Du står där stabil och trygg med stark och tydlig röst. Intala dig själv att du redan har det i dig.

Vill du känna dig hälsosam och frisk, börja känn dig så. Börja redan nu.

- Bestäm dig för vad det är du vill ha i livet, känn att du själv är värd detta och att det är möjligt. Börja agera som att du redan har det i dig. Tänk tanken och låt tanken bli till en känsla som sedan sprider sig i hela din kropp. Var lika passionerad i din positiva energi som du kan vara i din negativa energi när du blir förbannad över något! ;-)

4. Ge av det du vill ha mer av
- Gör andra glada. Denna klyscha funkar: Gör någon glad idag. Ge din kollega en komplimang, tacka för den goda maten, tala om hur mycket du tycker om dina föräldrar (förutsatt att du verkligen gör det) eller någon annan i din närhet, köp en present, bjud nån på lunch, önska någon lycka till. Ge av det du själv vill ha mer av. Vill du känna dig glad, gör andra glada.

5. Ta emot

- Lika lite du behöver förstå lagen om gravitation behöver du förstå hur det här fungerar, bara att det fungerar. Känn glädje över allt som ges till dig och allt som du kommer att få. Upplev känsla av tacksamhet, glädje och tålamod. Om du inte får det du vill ha, ge inte upp.


The Secret




/Din digitala vän

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online