Från utbrändhet till livslust: Det du tänker påverkar ditt liv

lördag 11 oktober 2008

Det du tänker påverkar ditt liv

Det du tänker påverkar hur du upplever och lever ditt liv.


Tankar och livssituation
Kopplingen mellan vad vi tänker och hur vi mår är väldigt stor. Ekvationen är enkel: tänker vi negativa tankar och lätt irriterar oss kommer vi förmodligen inte att uppleva lycka. Min inställning påverkar inte bara hur jag upplever saker och ting utan också hur jag agerar och vilka beslut jag tar.


Att agera på sårade känslor
Jag upplever mig själv som en typisk "känslomänniska". Förut tyckte jag att det räckte som förklaring till de situationer då jag brusade upp och sa något elakt till folk i min omgivning. Jag levde som om jag vore slav under mina egna känslor. Om du ser dig omkring i din omgivning kommer du säkert att hitta en och annan person som verkar vara slav för sina känslor. Tyvärr råkar känslorna dessa personer agerar på för det mesta inte vara de positiva utan tvärtom. Personer som lätt brusar upp eller kläcker ur sig elakheter agerar ofta på sårade känslor, känslor som dessutom ofta uppkommer av missförstånd. Hetlevrade människor är rädda och osäkra människor som ofta känner sig sårade av andra.


Sårade känslor är något vi lärt oss att känna
Vad vi känner i olika situationer är till mångt och mycket socialt och miljömässigt inlärt beteende. Om någon säger något elakt till dig startar du automatiskt en känslomässig reaktion och tar fram de sårade känslorna. Vi blir helt plötsligt en av Pavlovs hundar och reagerar instinktivt på det vi lärt oss, dvs att känna oss kränkta eller sårade.


Att bli medveten om hur man reagerar och varför man gör det är att ta kontroll över dessa tillsynes helt okontrollerbara känslor. Självklart ska man inte behöva ta skit från någon annan, men faktum är att om du reagerar som ett sårat barn på någons påhopp har de ju lyckats få fram det resultat de ville. Att istället hålla känslorna lugna medför att du förmodligen kan svara på påhoppen på ett mer klokt sätt. Att svara "på de sårade känslorna" medför ofta att man själv sänker sig till den nivå påhopparen befinner sig på.

Ta kontroll över dina sårade känslor!
Nästa gång du upplever dig sårad av någon annan, stanna upp och tänk efter. Gynnar det dig att du svarar tillbaka med samma mynt? Förmodligen inte.

Jag tror att Jesus berömda ord "vända andra kinden till" inte handlar om att ta skit utan att ta kontrollen över hur vi agerar. Att inte bli slav under sina sårade känslor och istället besvara påhoppen på ett mer kontrollerat sätt. För i ett större perspektiv mår vi nog alla bäst av att inte förstärka det negativa i våra liv.


/Din digitala vän

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online