Från utbrändhet till livslust: Att släppa taget

tisdag 28 oktober 2008

Att släppa taget

Världen är ständigt föränderlig. Vi befinner oss i ständig rörelse från något, mot något. Även när vi stannar till och pustar ut förflyttas vi. Omedvetet. Vår jord snurrar runt, vindar passerar vårt fönster, stjärnorna och solen förflyttar sig över himlen, cellerna i din kropp förflyttas och förändras. Ständigt. Allt har en rörelse. Inuti och utanpå.

Att klamra sig fast
Ibland måste jag påminna mig själv om att jag måste släppa taget och gå vidare från något som inte längre är bra för mig. Det är jättesvårt att se klart när det uppstår. Men faktum är att vi människor ibland stannar till och krampaktigt klamrar oss fast vid saker som inte egentligen är bra för oss längre. Det kan vara allt från en relation som har varit dålig för länge till ett projekt på jobbet som vi gett alldeles för mycket tid och energi men som vi inte fått dit vi vill. Men det kan också vara så att vi sparar på gamla minnen från någon dålig erfarenhet som vi då och då tar fram, dammar av och piskar oss själva med. "Varför begick jag det där misstaget?", "Hur kunde hon göra så mot mig?", "Varför gick jag aldrig den där kursen på universitetet?".

Att gå vidare för att lämna plats åt livet
Det är bland det svåraste som finns att gå vidare. Ialla fall känns det så ibland. Att lämna det som man önskar hade varit annorlunda eller något som man lagt ner mycket energi på men inte blev sådär som man hade hoppats.
Men ibland är det precis det vi måste göra för att må bra.

Att lämna saker bakom sig handlar inte om att vara oansvarig eller feg. Det handlar om att våga se och acceptera när en situation riskerar att konsumera dig som människa. För ibland är det ju så att saker och ting inte blir som man önskat sig fastän man lagt ner all sin energi och vilja på dem. Kanske är det till och med så att situationen blir värre om man fortsätter "jobba på den".

Energitjuvar
Ofta skriver hälsopressen om "energitjuvar". Dessa energitjuvar beskrivs oftast som människor i ens omgivning. Människor som kräver och sällan ger något tillbaka. Ja, visst finns de. Men jag tror att det finns andra "energitjuvar" som borde räknas in här och det är de vi har inom oss, dvs våra egna tankebanor. Det handlar om tankar och känslor som går "på autopilot" i gamla hjulspår och som får oss att stanna kvar i det där som kanske inte är bra för oss längre. En stor energitjuv är när vi inte längre kan se när det är dags att gå vidare. Dessutom är det väl så att vi bättre kan hantera "energitjuvar" (människorna) om vi har en inre dialog som fungerar bra? Allt börjar med en tanke.

Att förlåta sina egna misstag
Att förlåta sig själv för de misstag man gjort kan vara nog så svårt ibland. Jag, för egen del, är en fena på att hänga kvar och älta misstag som jag själv har begått. Jag plockar upp dem ibland och tankemässigt daskar till mig själv med dem eller så sitter jag där och rodnar för mig själv. Det är inte medvetet förstås men ändå lika idiotiskt. Därför tänkte jag påminna mig själv om en sak:

Om du har begått ett misstag: acceptera att du är mänsklig, lär dig av det som hände men våga släppa taget.
Det lär inte bli bättre av att älta det dåliga som hände och du är inte en dålig människa för att du har begått ett misstag. Så stäng dörren bakom dig och fokusera på allt det fantastiska som finns precis just nu.

"Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden"






/Din digitala vän

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online