Från utbrändhet till livslust: Tacksamhet

fredag 10 oktober 2008

Tacksamhet

Tacksamhet är ett ord som vi i väst verkar ha glömt bort. Det är som om tacksamhet i sig innebär att "ge upp" eller "nöja sig med lite när man kan få mer". För vi vill ju gärna ha mer. Vi riktar in oss på ett mål och när vi har nått det målet tror vi oss bli lyckligare. Problemet är att man aldrig kommer att kunna tillfredsställa sin ständiga törst efter något mer om man aldrig gläds åt det man redan har.

Gläds åt det som finns här och nu
Att glädjas åt allt det som finns i ens liv just nu är att forma medvetandet i en mer gynnsam riktning. Det är att bryta sitt egos tankestruktur och fokusera på det som redan finns runtom en, inte på det som man inte har. För hur kan man uppleva lycka om man bara fokuserar på det som inte finns i ens liv?
"Om jag går ner 10 kilo kommer jag att bli lyckligare", "Om jag får högre lön kommer jag att få ett mer intressant liv" eller "Om jag bara hittar rätt person att dela mitt liv med". Vi skapar ständigt en illusion om vad vi tror oss bli lyckligare av. Men det vi egentligen gör är att förflytta lyckan längre ifrån oss eftersom "det där perfekta" aldrig kommer att infinna sig...vi ser ju till att ständigt förflytta lyckan framför oss för varje mål vi når.
Blev jag egentligen lyckligare av en högre lön? Det kanske blev mer praktiskt och bekvämt men blev jag lyckligare? - Förmodligen inte.


Vad är lycka?
Livet kommer alltid att innehålla både mörker och ljus. Kanske handlar lycka om att acceptera livets berg-och-dal-bana och fokusera på det vi har och glädjas över det? Kanske är lycka de små tingen och inte de stora? Kanske handlar lycka om att glädjas åt småsaker som doften av nybryggt kaffet på morgonen eller färgen på himlen?

Kanske är lycka summan av de små tingen i ens liv?


Utöva tacksamhet
Sätt dig ner och skriv upp allt det som du är tacksam över i ditt liv. Allt från de pyttesmå händelserna, tingen eller kanske människorna i din närhet. Känn efter, förändras inte kemin i kroppen till det positiva?


Deepak Chopra om tacksamhet:


/Din digitala vän

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online