Från utbrändhet till livslust: Skriv av dig!

lördag 4 oktober 2008

Skriv av dig!

Har du någonsin ägt en dagbok? Lyckades du skriva ett par sidor innan du tröttnade på eländet? Känns det som om du måste prestera fastän du bara skriver till dig själv?

Precis så kände jag det fram tills jag en dag gick förbi en liten butik och hittade en fin liten anteckningsbok till halvapriset. Jag satte mig på ett café och bestämde mig för att det här skulle bli min första riktiga dagbok. Den här gången bestämde jag mig för att använda mig av skrivandet på ett annat sätt än "kära dagbok"-konceptet, för det hade jag tröttnat på sedan långt tillbaka.

I min anteckningsbok skulle jag skriva precis vad som kom in i mina tankar. Bara de ord som jag hade lust till och när jag ville. Det viktiga var att skriva, inte skapa något som sedan skulle läsas. Jag hade så många känslor och tankar uppbundna i min kropp och jag kände mig frustrerad över att inte riktigt kunna kanalisera dem. Mitt skrivande blev ett lättillgängligt och effektivt sätt att rensa ur de tankar och känslor som för tillfället skapade ett "inre brus". Jag skrev precis det som jag kände för. Ord som bildade meningar som var exklusiva för mitt inre, inte något som jag skulle behöva använda mig av eller läsa igenom sedan. Det här var inte en prestation och det var precis det jag behövde eftersom jag då var sjukskriven för utbrändhet sedan ett antal månader.


Efter en inte alltför lång tid insåg jag att skrivandet inte bara var ett sätt att rensa mitt sinne, jag började föra en inre dialog med mig själv som jag aldrig hade upplevt på samma sätt förut. Jag kunde hitta svar på frågor som jag inte visste att jag bar omkring på inom mig. Det blev ett sätt att rensa ut det oväsentliga och väcka sinnet.
Jag har numer alltid en anteckningsbok nära tillhands och det har blivit en präktig hög med utskrivna böcker genom åren. Det spelar ingen roll om du är utbränd eller inte, ta tillvara på ditt inre. Gå ut idag, köp dig en fin liten anteckningsbok och börja skriva!


Någon därute som skriver?



/Din digitala vän

5 kommentarer:

Minna sa...

jo, jag.. fast jag är alltid lite rädd för att någon ska råka hitta dagboken o läsa mitt innersta o det gör att jag inte alltid skriver exakt fritt ur hjärtat såsom jag kanske skulle göra annars.. numera tänker jag hellre - för tankarna är liksom bara mina :)

Malin... sa...

Hej, jag har läst lite ur din blogg och är imponerad över alla kloka inlägg, som får mig att själv bli lite mer medveten.
Jag brukade skriva förr, och jag vet precis vad du menar med inre dialog. Jag fick en sådan bra kontakt med mitt inre att jag sällan kände mig ensam. Jag hade ju mig själv! Och jag var gladare.
Sedan flyttade jag hemifrån 150 mil bort, och livet blev rubbat, vilket gjorde att jag slutade skriva, slutade även att spela musik, slutade med allting och istället byggde jag upp en oro och en känsla av stor ensamhet. Har varit och är orolig över framtiden, min relation, skolan, ekonomi och i princip allt. Jag har känt mig utmattad av all oro. Jag har bestämt tappat bort mig själv på vägen. Kunde inte sova, och gick in på nätet, hittade din blogg, och jag känner mig mer motiverad att börja försöka att få tillbaka kontakten med mitt inre. Jag saknar mig själv, verkligen!

Miss C sa...

Jag har oxå börjat skriva! Det är en enorm skillnad tycker jag på det man skriver för hand i en dagbok (som ingen annan än man själv ska läsa) o det man t ex skriver på datan (även om ingen annan läser det heller) Det är som om handen som formar bokstäver som blir till ord ger tankarna fritt spelrum. Det får ta den tid det behöver! det blir genuint!

Anonym sa...

Det finns djupt "privata" inte "personliga" tankar, känslor och intryck som behöver lyftas fram ur något som skulle kunna liknas vid ett kaotiskt tillstånd. Jag delar dina erfarenheter när det gäller dagbok, sökte kontakten med mig själv men fann ingen känsla. Förundrades över andra som kunde ägna sig åt sig själva och i dagboken möta sin själv och inre medvetenhet. Jag kommer nu att köpa den här lilla speciella boken som bara är till för mig! Tack för att du delar med dig, för att jag kan se mig själv och komma vidare! Önskar dig en bra dag Anneli

Anonym sa...

Det är ett Bra tag ni andra skrev * L*,jag snubblade in på din blogg via en väns FB sida.Skriver i perioder och då olika mkt,känner igen mig -tänk om någon och läser mina texter och ord..Mina tankar och känslor snurrar på i ett trist ekorrhjul,fram och tillbaka som segt tuggummi.Dax att införskaffa en dagbok! Jag blev förundrad över dina texter och ord,att du stått på ungefär samma plats i livet som jag..Fast du lyckats ta dig vidare,du är en stor inspirations källa!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online