Från utbrändhet till livslust: Ayurveda - videos

måndag 13 oktober 2008

Ayurveda - videos

Jag kom i kontakt med Ayurveda, av en slump, när jag var sjukskriven för utbrändhet. Läste en tidningsartikel som fångade mitt intresse direkt. Jag är förvisso inte rädd för att prova nya saker men just då kändes det inte som att jag orkade med något nytt hokus pokus. Men det här kändes som något lättillgängligt och lättapplicerat.
Även om namnet i sig, Ayurveda låter flummigt och skumt så är läran i sig precis tvärtom. I Ayurvedan tar reda på vad som har orsakat sjukdomstillståndet. Hela den Ayurvediska läran går ut på att förebygga sjukdom, inte vänta tills det är försent.

Förresten så tenderar ju vår egen västerländska medicin inte vara speciellt lättförståelig och konkret, speciellt inte när det kommer till utbrändhet.


Letade fram några filmer för er som är intresserade av det Ayurvediska hälsosystemet.


Historien om Ayurveda:






Kroppstyperna/Doshorna (vata, pitta, kapha):











Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online