Från utbrändhet till livslust: Stress

fredag 10 oktober 2008

Stress

Man kan ju lätt tro att jag inte är en person som stressar speciellt mycket när man läser mina inlägg. Men faktum är att en del av poängen med den här bloggen är att påminna mig själv (och förhoppningsvis andra) om en och annan viktig tanke. För när man är stressad fastnar fokus ofta på det som finns rakt framför en. Projektet på jobbet, tvätthögen hemma, bilkön eller vad det nu kan vara. Mina dagar kan ofta ha ett högt tempo som verkar göra att tiden går fortare!? Ibland måste jag trampa på bromsen, något som jag aldrig gjorde förut.

Att finna lugnet
För mig som fd utbränd är det viktigt att då och då stanna upp och lyfta blicken. Dra i handbromsen och skingra de allra närmsta tankarna som för det mesta brukar blockera för allt det där som egentligen är det viktigaste.
Som jag ser det gör det inget att jag har perioder med fullspäckade dagar, bara jag ser till att få en motvikt med lugna perioder. En lugn period eller stund att reflektera eller till och med uppleva rastlöshet är lika viktig som intryck och stimulans.


Destruktiv stress

Jag tror att den mest destruktiva stressen är den stress vi upplever då vi tackar ja till saker vi inte vill göra/ha. Eller exempelvis när vi inte mår bra i ett jobb som samtidigt kräver extremt mycket av oss. Att göra saker som känns fel, extremt tråkiga eller obekväma är inte bra i längden. Att inte ha kul om dagarna är inte bra i längden.


/Din digitala vän

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka kloka ord! Jag instämmer helt och fullt i att man, i alla fall också jag, behöver få en tid av lugn och ro efter mer späckade dagar. Jag är just nu inne i en sån intensiv period och jag är glad att jag lärt mig så pass mycket, av min sjukskrivning pga utmattningssyndrom, att jag bokat in i alla fall en ledig arbetsdag då denna period tar slut. En dag är kanske inte särskilt mycket, men det ger ändå möjlighet till att landa: smälta intrycken lite och sedan bereda plats för att ta in nytt igen. Och jag hade inte bokat in en sådan dag innan jag blev sjukskriven...

Jenny sa...

Happiness!
Tack så mycket för ditt inlägg, jag uppskattar det verkligen.

Jag upplever det som att utbrändheten som erfarenhet har gett mig ett perspektiv på tillvaron som jag inte hade förut. På ett sätt tror jag faktiskt att jag klarar av stress bättre nu än jag gjorde innan utbrändheten (inte sagt att jag kan bli utbränd igen). Min kroppskännedom har förbättrats avsevärt efter utbrändheten. Jag känner signalerna min kropp (och själ) ger mig tydligare nu än jag gjorde tidigare...och när signalerna kommer är det bara att lyssna på dem. Visst agerar jag "lomhörd" ibland men i längden måste jag lyssna, dra i handbromsen och stanna upp.

Härligt att du bokar in en ledig arbetsdag per vecka. Egentligen borde alla göra så! Får jag nyfiken fråga vad du ägnar dig åt när du har din "lediga dag"? Har du några bra knep för att ta tillvara ledigheten på bästa sätt?

Jag planerar medvetet in "obokade" helger nuförtiden. Något som jag tycker är uppstressande är att ha flera veckor framåt i tiden uppbokade, därför ser jag nuförtiden till att planera in lediga helger för att göra "ingenting". Ingenting är tid av frihet.

Sköt om dig!
Din digitala vän :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online