Från utbrändhet till livslust: Din inre dialog

torsdag 16 oktober 2008

Din inre dialog

Vad säger du till dig själv om dagarna? Ja, alla pratar vi med oss själva och så även du. Vi snackar oss helt enkelt genom dagen genom tankar och känslor. Vi för en inre dialog. Men hur ser din inre dialogen ut egentligen? Har du ägnat den någon tanke överhuvudtaget?


När jag nu såhär i efterhand tänker tillbaka på hur mitt inre såg ut strax innan jag blev utbränd så ryser jag. Det var tunga dagar...även inuti.
Har du någonsin oroat dig för att dina kollegor kommer att upptäcka vilken bluff du är? Så kände jag det mest hela tiden om dagarna. Jag jobbade som en idiot men tycktes aldrig ändå ha gjort tillräckligt inför mig själv. Inuti kände jag mig aldrig riktigt nöjd. Det var inte förrän någon bekräftat mina insatser som jag kunde känna mig någorlunda nöjd. Men det innebar för det mesta att jag jagade vidare som en vilsen själ...och det var ju just det jag var. Vilsen.


Hur ser din inre dialog ut?
För att du ska nå dina mål, vilka de än är så måste du se över din inre dialog. Vad säger du till dig själv under dagen? Är du elak i dina tankar om dig själv? När du ska klara av en viss utmaning och sedan klarar det, gläds du åt din framgång eller höjer du missnöjt ribban för dig själv? Siktar du alltid på de som är bäst inom ett visst område? Plågar du dig själv med dåligt samvete för saker ofta? Vad tänker du när du ser dig själv i spegeln? - Svarar nu ärligt :)

När jag nu tänker tillbaka på hur min inre dialog såg ut innan min utbrändhet inser att jag behandlade mig själv väldigt illa. Hade jag sagt de saker jag tänkte om mig själv då, till någon av mina vänner, hade de förmodligen inte velat vara min vän mer.

Mental träning
Inom idrotten är "mental träning" ingen ny företeelse. Man övar upp sitt fokus, koncentration och tro på sin förmåga för att klara ett visst mål. Man hämtar sin kraft och trygghet inifrån. Det här är samma princip som kan härledas till "lagen om attraktion". Det handlar om att tro på att man ska klara ett visst mål, visualisera att man fixar det och känna in känslan av att man "gör det" helt enkelt.


Det behöver nödvändigtvis inte handla om att man ska pusha sig själv till att klara en jätteutmaning. Målet kan vara att må bra. Det i sig är för många en stor utmaning.

Gunde och OS-guldet
Hade Gunde vunnit en enda medalj om han hade intalat sig själv att han var en bluff? Nej, han hade nog inte heller fixat 5-milsguldet i OS när han sket på sig efter bara en mil. Imponerande prestation. Snacka om lagen om attraktion.

Träna upp din inre dialog till en positiv sådan
Börja bli medveten om hur din inre dialog ser ut. Fokusera på att bryta de negativa tankarna. Börja med att bli medveten om när de uppstår och försök istället vända på tankarna. Ett exempel kan vara att glädjas åt småsaker som att du klarade av att fickparkera utan att svära eller att du inte tänkte "fy fan vad ful jag är" när du såg dig själv i badrumsspegeln. Hitta stunder då du mentalt "klappar dig själv på axeln", då du belönar dig själv genom att tänka "fan vad bra jag är". Vänd den vanliga "idag var jag för dålig och nervös för göra ett bra förmförande på mötet" till "shit vad bra jag var idag när jag vågade prata på mötet fastän jag var nervös".


Börja vara vänligare mot dig själv inuti. Så kommer en hel värld att öppna sig utanför.



/Din digitala vän

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online