Från utbrändhet till livslust: Sömn och drömmar

söndag 19 oktober 2008

Sömn och drömmar

Finns det något som gör en så harmonisk som en god natts sömn? Inatt sov jag som en prinsessa. Vaknade upp med den där underbara känslan av att vara utvilad. Men varför gör jag inte alltid det? Jag inser att det är dags att påminna mig själv om några saker:



Sömn och obalans
En av de tydligaste signalerna på obalans kommer från sömnen. När jag stressar mycket upplever jag ofta att sömnen påverkas, eller tvärtom jag inser ofta att jag har stressat för mycket när sömnen börjar ge mig signaler. Signalerna är tydliga och går inte att missta: jag drömmer väldigt mycket och så vaknar till någon gång mellan 03-04-tiden på morgonen. När jag vaknar är jag är lika trött som jag när jag la mig. Men varför är det så?

Sömn och stress
När man upplever stress utsöndras stresshormoner i kroppen. Stresshormonerna gör att kroppen och sinnets arbetsfrekvens ökar för att kunna hantera eventuell fara. Utsöndrandet av stresshormonerna är instinktiv och är en gammal kvarleva från våra förfäder som levde ute i skogarna mitt bland farorna. Motsvarigheten till stresshormoner är måbra-hormoner. Dom vill man gärna vara vän med på kvällen för de tar ner kroppen och sinnets arbetsfrekvens. Om man går och lägger sig med en kropp som går på högvarv kommer man inte att sova speciellt djupt. Bli därför vän med måbra-hormonerna!

Att varva ner

För att bli vän med måbra-hormonerna måste man varva ner. Du har säkert dina egna knep för avslappning? För mig fungerar meditation utmärkt (läs gärna tidigare inlägg om meditation). Men är man väldigt stressad kan det vara svårt att direkt ägna sig åt avslappningsövningar. Då kanske det är bäst att ta en riktigt lång promenad eller dra iväg till gymet och gå på kick-box eller något annat som gör att stressen som lagt sig i kroppen släpper.
Avslappningseffekten av bastu- och badkarsbad ska inte underskattas.


Aromaterapi skapar en genväg till avslappning
När jag var utbränd hade jag i början jätteproblem med att slappna av. Men jag hittade ett knep och det var aromaterapi. Jag köpte ett doftkrus (ett sånt man har värmeljus under) och lavendelolja. Doften spred sig i rummet medan jag ägnade mig åt avslappningsövningar. Det jag gjorde var att förknippa doften med djup avslappning. Jag blev helt enkelt som en av pavlovs hundar i hans berömda experiment. Jag tränade upp en betingad reflex, dvs varje gång jag känner doften av lavendel blir jag avslappnad. Det är som om jag skapat en genväg till det avslappnade tillståndet.

/Din digitala vän

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online