Från utbrändhet till livslust: Att hela sig själv från stress, oro, ångest och rädslor

söndag 3 mars 2013

Att hela sig själv från stress, oro, ångest och rädslor

Stress och negativa känslor är en lika naturlig del av vår känslo- och upplevelsepalett som kärlek och glädje. Detta måste bli den första insikten när jag ska läka min stressade kropp och sinne. 

Hur kan jag minska min stress?
Negativa känslor är en naturlig del av mig, men de äger mig inte. Dvs stress, oro, ångest och rädslor kan jag inte springa ifrån eller försöka radera. De kommer att finnas i mitt liv och i min tillvaro. Det viktiga är inte att försöka ignorera de negativa känslorna, det är att se dem och den situation jag befinner mig i. Min upplevelse är att jag upplever störst stress när jag låter mina känslor styra hur jag agerar i en given situation. 

Medvetenhet är det i särklass mest kraftfulla verktyget för läkning av stress. 

Video om reflektioner kring hur man läker stress, oro och ångest:



2 kommentarer:

kristoffer sa...

Så härligt att du skriver om denna hemska åkomma! Jag gick in i väggen förra julen efter mycket jobb och psykiska påfrestningar från min mamma som är en fd alkoholist med får återfall.

Jag mådde bra i 3 månader, ingen oro/ångest. Allt var bra. Nu för 3 veckor sedan gick allt nedför. Blev helt plötsligt nervös, orolig, dock ej hela dygnet. På kvällarna mår jag bäst!!

jag jobbar inom järnvägen och det är ibland stressigt. Inga problem hemma nu heller.
Frågan är, varför mår man skit igen när allt är bra?!
tar ej mediciner och går hos en meningslös psykolog.


TACK för en bra blogg!!

// Kristoffer, 20 år.

Jenny sa...

Hej Kristoffer!
Tack för att du lämnade ett inlägg. Det uppskattas mycket!
Du skriver väldigt bra och verkar vara en klok person. Det kan jag känna rakt igenom ditt inlägg. Ska jag ge mig på en gissning är du en person som har en stor empatisk ådra och "tentakler" som känner av stämningar i ett rum.

Jag har skrivit endel om oro här på bloggen. Oro i kroppen och i sinnet. Det vore dumt av mig att låtsas som om jag hade nåt svar eller facit. För det har jag förstås inte.
Jag kan bara ge dig mina reflektioner av oro. Hur jag upplever oro. Jag föreslår att du läser igenom några av inläggen jag taggat med just "oro".
Min upplevelse är att oro är ett symptom som dyker upp efter längre stress. Kroppen känner och minns allt vi upplevt. Om vi varit utsatta för något trauma, levt i stress en längre tid eller helt enkelt levt på ett sätt som vi (innerst inne) vet inte är bra för oss så är det något som kroppen kan omsätta i just upplevelsen av oro.
Det som fungerat bäst på mig när jag upplevt mitt sinne och min kropp som orolig är att
1) kanalisera oron genom att skriva/prata/terapeuta känslor.
2) jobba med att aktivt finna lugn genom meditation, långsamma promenader, varma bad, lugn yoga (dvs allt som skapar lugn-och-ro-hormonet oxytocin)
3) jobba med medveten närvaro. Dvs att inte agera på oron och spinna vidare på den. Istället för att låta den ta fart betrakta den, uppleva den helt utan att fördöma eller försöka bli av med den. Det brukar göra att den tappar styrka och tillslut klingar av.
4) dra ner på intryck. Dvs när du känner dig orolig, titta inte på TV, dator, telefon, radio, tidningar etc. Låt sinnet vila.

Lycka till och var rädd om dig Kristoffer!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online