Från utbrändhet till livslust: Kill the Buddha - Att bli medveten om begränsande föreställningar

torsdag 28 mars 2013

Kill the Buddha - Att bli medveten om begränsande föreställningar

Var har jag byggt mina murar?

Något jag vill påminna mig själv om idag är att "sanningar" som jag bär omkring på påverkar  mitt liv. Att få insikt om mina sanningar, som ibland kan vara begränsande föreställningar, kan inte bara minska onödigt lidande (och stress) utan även hjälpa mig kicka igång en positiv utveckling i mitt liv.


Att bli medveten om "sanningarna" som påverkar livet
Vi bär alla omkring på föreställningar om hur saker och ting ligger till. Föreställningar som vi plockat med oss "längs vägen" och som kan vara positiva och negativa för oss. Det kan handla om hur jag ser på mig själv, vad som är viktigt just nu, vad jag klarar och inte klarar av, hur jag bemöter och borde bemöta olika situationer, vad som är normalt och onormalt, hur en relation ska vara eller vad som krävs för att vara en tillräckligt bra prestation i olika lägen. Dessa föreställningar kan påverka oss positivt eller negativt.

En begränsande föreställning är en upplevelse, ofta helt omedveten, som bromsar min utveckling. Inte bara det, den ställer ofta till med stress och onödigt lidande.


Att sluta "gå på räls" och börja gå på magkänsla

Att studera sitt eget beteende (tankar, känslor, agerande) är ett sätt att bli medveten om sina begränsande föreställningar. Det handlar om att sluta "gå på räls" och stänga av den där autopiloten som så många gånger beslutar och agerar åt oss. 

Jag avslutar med ett citat från Pema Chodron, en enormt klok person: 


"When you meet the Buddha, kill the buddha" means that when you see that you're gasping or clinging to anything wether conventionally it's called good or bad, make friends with that. Look into it. Get to know it completely and utterly. In that way it will let go of itself.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online