lördag 30 januari 2010

Fyll på ljusdepåerna i vintermörkret!

Detox 2010: dag 25

Utanför mitt fönster skiner solen. Hurra! Idag blir det en promenad ute i ljuset. Min kropp fullkomligt skriker efter ljus och sol. En lång vinter har dränerat d-vitaminlagret.

Ljuset påverkar oss själsligen...och på cellnivå
Jag känner stor skillnad i hur min kropp och mitt sinne fungerar under våren och sommaren jämfört med vintern. Men hur viktigt är egentligen dagsljus och solens strålar för oss? Förutom att solens strålar påverkar oss själsligen finns det givetvis en vetenskaplig förklaring till varför ljuset är viktigt för oss. Men hur lapar man sol när det inte finns nån sol? Och hur mycket d-vitamin behöver man egentligen för att fungera optimalt?

Det finns anledning att motvilligt släpa sig ut i vinterkylan...ljuset får dig att må bättre!

Vegetarianer bör äta tillskott under vinterhalvåret
D-vitamin är ett vitamin som bildas i huden när solen lyser på oss. Solen strålar är det mest effektiva sättet att få i sig tillräckligt med d-vitamin. Men man kan också få i sig d-vitamin genom maten, även om det dosmässigt inte går att jämföra med ljuset från solen. Om man, som jag, äter mycket vegetarisk mat är det viktigt att försöka få i sig extra d-vitamin genom tillskott under vinterhalvåret.

Melatonin - hormonet som styr dygnsrytmen
Solens ljus påverkar inte bara kroppens produktion av d-vitamin utan även nivåerna av hormonet melatonin. Melatonin styr vår dygnsrytm och påverkas av ljuset. Det produceras i större mängd under natten/mörka tiden på dygnet. Inte konstigt att man känner sig trött på vintern? För många år sedan läste jag om att man behöver vistas ca 30 minuters dagsljus "för att kroppen ska förstå att det är dag". Så det finns anledning att trotsa kylan och släpa sig ut i dagsljuset.


Så får man i sig D-vitamin:
  • Dagsljus/solens strålar
    Om man solar 15-30 minuter i starkt solsken (med stora delar bar hud, givetvis utan att bränna sig) får man i sig 5 gånger dagsbehovet av d-vitamin (ett dagsbehov räknas för en vuxen mellan 2000-4000 E). Genom att sola 15-30 min i starkt solsken får man i sig ca 10 000 E. Solen är tillräckligt stark under maj-augusti.

  • Fet fisk
    I fet fisk, som lax och makrill, finns d-vitamin. Men man behöver äta ungefär 350 gram fisk för att få i sig ett dagsbehov av d-vitamin.

  • Ägg
    I ägg finns också d-vitamin, fast i lägre dos. Man behöver äta 35 ägg för att få i sig dagsbehovet av d-vitamin (!).

  • Kosttillskott
    Genom kosttillskott kan man få i sig d-vitamin men enligt
    Kostdoktorn bör man kolla upp så att tillskottet inte har för låg dos (genom många preparat får man bara i sig ca 400 E). I vinter har jag kört med Holistics D-vitamin (som jag hittade genom kostdoktorn). OBS!Givetvis är det viktigt att man inte överdoserar d-vitamin genom kosttillskott.
D-vitaminbrist kan ge:
  • Depression (vinter- och vårdepressioner pga d-vitaminbrist)
  • Retlighet/kort stubin
  • Hudsjukdomar (Psoriasis)
  • Infektionssjukdomar
  • Värk i muskler och leder
  • Benskörhet (eftersom d-vitamin hjälper kroppen ta upp kalcium i tarmen)


Referenser:


8 kommentarer:

Anna sa...

Jag äter också D3 från Holistic (2000 IE /dag) och är övertygad om nyttan av det efter att ha lyssnat på föredrag av läkaren Mats Humle. Tack så mycket för en härlig blogg. Du skriver så tydligt och bra,särskilt roligt tycker jag är att läsa det du skrivit om ayurveda.

Din digitala vän sa...

Anna!

Tack för att du tog dig tid och lämnade ett inlägg. Det värmer!
Har du tips om bra Ayurveda-bloggar eller siter så är jag alltid intresserad. Önskar dig en ljuvlig söndag!

Anonym sa...

Men D-vitamin. Alltså solljus (om än bakom moln) ger oss ju tillgång till D-vitamin. Jag är lite skeptisk til alla dessa enorma mängder vitaminer och tillskott i olika former som finns at köpa.
Vitaminer i syntetisk/isolerad form känns för mig som ett väldigt materialistiskt sätt att se på kroppen och hälsan. Jag tror man ska var lite försiktig med den typen av tillskott. Ren mat utan tilsatser tillagad för min kropps behov tror jag mer på. Eller att använda "hela" örter som stöd i vissa former av "brister". Där har man vitaminer och mineraler i ett sammanhang. Vitaminer på burk är enligt mitt sätt att se på saken mest geschäft./botanosofi Maria

Din digitala vän sa...

Botanosofi-Maria!
Jag är också lite skeptisk till kosttillskott. Jag håller med dig om att det alltid är bättre att få i sig de ämnen man behöver via kosten.

Men just D-vitamin är ju lite knepigt...om man inte vill äta 35 ägg om dagen förstås :-)
Under november månad hade vi 3 soltimmar. Uppe i Norrbotten är det ljust endast någon enstaka timme per dygn under många månader. Att få i sig tillräckligt med D-vitamin är svårt och många (med mig) känner sig trötta under vintern.

Nu vänder ju årstiden mot vår och jag längtar verkligen efter att få mysa i vårsolen.

Men jag skulle som du mycket hellre äta örter mot D-vitaminbrist. Vilka ska jag välja?

Supertacksam för tips!

botanosofi/Maria sa...

Vet inga örter. Svamp är det enda vegetariska livsmedlet som innehåller d-vitamin. men har ingen aning om hur många kg man måste äta : )
Men menar du verkligen att om man är ute i ljuset ett antal timmar om dagen och desutom äter rätt hyfsat - att man ändå har brist på d-vitamin? Det verkar så märkligt. Fast vad vet jag.
tack som vanligt för dina spännande inlägg! Kram.

Din digitala vän sa...

Maria!

Ja, jag tror som du att det allra bästa är att vara ute i ljuset om man har möjlighet till det på dagtid.
Det naturliga är alltid det bästa.

Anna sa...

Hej!
Du efterlyste ayurvedabloggar och siter (det var i början av februari)Jag kan rekommendera ett ayurvedaforum som jag tycker är bra!
http://www.ayurvedaforum.se/Forum/77/Hur_balanserar_man_en_obalans_i_2_doshor.
Annars är det inte lätt att hitta bra ayurvedabloggar eller siter.Återkommer om jag hittar någon.Kan tipsa om en hälsoblogg jag gillar:http://piacarlson.blogspot.com/
Hon är i och för sig lite intresserad av ayurveda!

Ha en härlig söndag!

Anna sa...

Håller med om att det naturliga alltid är bäst. Tror också att det ligger för mycket geschäft bakom försäljning av kosttillskott.Just när det gäller D-vitamin gör jag ett undantag,kanske för att jag lyssnat på ett föredrag av Mats Humle om D-vitamin.Jag blev då väldigt övertygad.Just att det kommer från en läkare och inte alternativmedicinare gör ju att det måste finnas rätt starka belägg för saken.Missuppfatta mig inte,jag är väldigt tacksam för allt intresse och ambition som alternativmedicinarna lägger ner på områden som läkarna inte bryr sig så mycket om.Förutsättningen för att vi ska få D-vitamin från solen på vintern är att den lyser tillräckligt starkt. Det gör den inte på våra breddgrader under vinterhalvåret (oktober–mars). Malmö ligger på 55:e breddgraden.
– Vi måste tydligen ner till den 35:e för att få tillräckligt med sol året runt för att bilda det D-vitamin vi behöver. Det är i höjd med Nordafrika.

En del kan vi äta oss till. Fet fisk är den bästa källan i mat. Men den räcker inte långt. Utan kosttillskott med D-vitamin minskar de lager vi har samlat under sommarhalvåret när höstmörkret sänker sig.
Det är då somliga längtar efter att gå i ide.
– Vinterdepressioner botas bättre av en rejäl dos D-vitamin än av tre veckors ljusbehandling, berättar Mats Humble, psykiater på Umas.
Holistic framställer sin D3-vitamin genom att låta solljus bestråla fårull.Låter ju rätt naturligt.(om jag minns rätt från föredraget)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online