Från utbrändhet till livslust: Att få livslusten och energin tillbaka

tisdag 10 augusti 2010

Att få livslusten och energin tillbaka

Detox 2010 (höst): Dag 10

Dag 10 på min detox idag och jag har mått toppen! Jag har mått prima för första gången på flera veckor.


Bara en lättare kolhydraskänning föll över mig när jag satt på ett möte under eftermiddan. Det gick över ganska snabbt. Men i övrigt har jag inte något att klaga på. Energin har vuxit sig starkare och jag känner en glädje pyra inom mig mer och mer för varje dag. Jag känner mig ödmjuk och tacksam!

För en stund sedan kom jag hem efter en skön kvällspromenad i den ljumma ljuften. Kände mig starkare i kroppen än jag gjort på länge.


Att rensa ut sockret ur kroppen tar ca 10 dagar
Min erfarenhet är den att socker gör mig trött (lång siktigt, kortsiktigt kan det dock pigga upp en), strular till min mage och gör att jag blir sugen på att småäta. Socker förändrar den kemiska balansen i kroppen. När man slutar äta socker kan man känna sig skakig, trött och ur balans. Hur stark abstinens man får beror på hur mycket socker man ätit och under vilken tid. Det positiva är dock att det brukar gå förhållandevis fort att bli av med sockersugseländet. Enligt min erfarenhet tar det ungefär 10 dagar innan kroppen har ställt om systemet.

Men visst får man passa upp, det kommer dagar då man känner sig "sockersvag". Det man kan påminna sig själv om är att socker gör oss trötta i längden. Trötta och deprimerade, om vi inte ständigt fyller på med nytt...

Livslust och energinivå hänger ihop. Vi kan inte ha den ena utan den andra. Förmodligen för att livslust ÄR just energi.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Tack för ditt svar.Ja nog har jag erfarenheter jag kan ha till nytta av:) Mindfullness har varit mkt bra när jag tagit det till mig och använt mig av det. Men ibland är man fast i mönster som är svåra att gå ifrån får lite healingvägledning och nästavecka ska jag på hälorådgivning bla med blodanalys ska bli mkt intressant när jag är villig att göra förändrnignar mot bättre hälsa känns det givande och som jag kan ha nytta av i framtiden..be mindfull!!!LINA

Jenny sa...

Hej Lina!
Tack för ditt inlägg och för att du delar med dig av dina tankar.

Visst är det svårt att bryta mönster och tankemönster som är invanda. Har du sett filmen som ligger i det här inlägget? http://komtillbaka.blogspot.com/2009/09/lagen-om-attraktion-dina-tankar-ar.html

Den är väldigt intressant. Handlar om hur våra tankar faktiskt bygger "vägar" i hjärnan och varför vi ibland har svårt att ändra beteende (beteendet styrs ju oftast via våra tankar). Det låter konstigt men faktum är att det i botten är en vetenskapligt känd process. Myelin kallas det ämne som "stampar upp stigen" så att säga. Föreslår att du kikar på filmen så förstår du vad jag menar... :)

Mindfulness är ett fantastiskt verktyg tycker jag med. Måste ofta påminna mig själv om att ta tillvara nuet. Det är i nuet vi lever.

Önskar dig en skön kväll!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online