Från utbrändhet till livslust: Går man ner i vikt av att detoxa? Kan man träna då man detoxar?

söndag 8 augusti 2010

Går man ner i vikt av att detoxa? Kan man träna då man detoxar?

Detox 2010 (höst): dag 8

Imorse ställde jag mig på vågen. Har tappat nästan 3 kilo i vikt under en vecka. Var tvungen att kolla flera gånger. Trodde inte det var möjligt, speciellt inte med tanke på att jag inte har kunnat motionera (är fortfarande inte 100% bra efter att ha dragits med en 5 veckor lång förkylning, tydligen ett virus enligt doktorn). Vikten jag tappat är naturligtvis vätska. Jag ser det som ett tecken på att flödet är igång. Cirkulationen har startat!

Kan man träna då man detoxar?
Det finns många olika sätt att detoxa. Hur man väljer att rena sin kropp är direkt kopplat till om man kan motionera eller ej. Detoxar man genom att dricka fruktjuicer eller fasta så är det förmodligen inte det bästa att dra ut i joggingspåret.

Eftersom jag äter minst 5 gånger om dagen känner jag att jag kan motionera. Men det hela beror på hur dagsformen är. Vissa dagar kan man känna sig svag, darrig och trött. Då är det inte läge att plåga sig själv på ett gym. Möjligtvis kan man ta en lugn promenad.
Men känner man sig pigg tror jag att ett träningspass kan hjälpa detoxen på traven. När man tränar frigörs slaggprodukter och cirkulationen i kroppen går igång. Se till att dricka mycket vatten (helst ej kallt vatten då det hämmar matsmältningen) eller örtteer (ex yogiteer) efteråt.

Att vila är oerhört viktigt under en detox
Att vila (sömn, avslappnande aktiviteter, massage, bastubad, meditation etc) är viktigt under en detox. När toxiner och slaggprodukter frigörs kommer kroppen att jobba hårt med att avlägsna dem. Likaså gör abstinens (socker/kolhydrater, tobak, kaffe, alkohol etc) att mer energi än normalt förbrukas. Man kan därför bli trött, speciellt under de första 10 dagarna. Se därför till att ha extra tid för längre nattsömn (om du kan, kanske har du småbarn som vaknar om nättern?) och vilopauser när det behövs.


Försök att inte ignorera kroppen och själens behov. En bra detox resulterar i en bättre kroppskännedom, men det kräver att du kopplar på medvetenheten om vad som försigår inuti dig.


Önskar er alla en skön och vilsam söndag!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online