Från utbrändhet till livslust: Detox - en månad med extra fokus på kropp och sinne

lördag 3 januari 2015

Detox - en månad med extra fokus på kropp och sinne

Grön juice gjord på stjälkselleri, fänkål, spenat,
ingefära, citron, gröna äpplen och gurka.
Det har gått 10 år sedan jag började detoxa. I början kändes det oerhört tråkigt och tungt. En hel månad utan mjöl/gluten, mjölk, socker, alkohol, kaffe/svart te, kött och tillsatser - hur skulle det gå? Skulle livet vara värt att leva? (ja, så dramatiskt kändes det i början). Men för varje år som gått har det blivit lättare och faktiskt något att längta till. En detox har för mig blivit ett utrymme för återhämtning och omstart, inte bara fysiskt. Och visst har det förändrat många saker i mitt liv.

Grundtanken med mitt sätt att detoxa föddes ur förkylningar och trötthet
Första gången jag detoxade hade jag dragits med förkylningar och infektioner en hel vinter. Jag var utled på att känna mig trött och seg och kände att jag ville göra något drastiskt för att förändra min situation. Jag var helt enkelt less.
Min grundtanke från början väldigt fokuserad på kroppen som fysisk mekanism. Jag valde att fokusera på att ta bort ämnen och livsmedel som troligen inte tillför kroppen något och samtidigt tillföra mat och dryck med mycket lättupptaglig näring. Men för varje detox jag gjorde insåg jag hur jag förändrade mitt sätt att se på kroppen. Den är inte bara en påse kött på ben, det finns en själslig bit som jag tycker har blivit väldigt tydlig när jag har detoxat. 


För mig är läkning alltid fysisk, mental och själslig oavsett vilken åkomma (fysisk eller mental) jag drabbas av. Därför måste kroppen och sinnet behandlas därefter.


Färskpressad juice är ett bra sätt att få i sig näring.
Använd gärna mörkgröna bladgrönsaker med
äpple, citron och ingefära.

Ska du detoxa 2015? 
I år kommer jag att semi-detoxa. Jag kommer att äta frukost, lunch och middag samt mellanmål. Jag kommer inte att juicefasta som jag brukar göra delar av detoxen. Det blir mycket grönsaker, färskpressade juicer, frukt, bra fetter (avocado, kokosnötsolja, lax, nötter) och protein från bönor, kyckling, lax, halloumi och nötter m.m. Proteinkällan brukar vara 100% vegan för mig men inte i år. Jag kommer att äta vissa mjölkprodukter som yoghurt och halloumi, något jag i vanliga fall inte gör när jag detoxar. Vatten är förstås viktigt när man detoxar. Jag dricker mycket kokt, något svalnat vatten. Det är ett utmärkt sätt att kicka igång magen och se till att kroppen har rätt vätskebalans.


Jahapp, då kör vi igång då!

2 kommentarer:

rawfoodsidan.se sa...

Tack för en inspirerande blogg! Lycka till med din semidetox :-) /Jenny

Sophia sa...

Så glad att jag hittat din blogg. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter och kunskaper.
Sophia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online