Från utbrändhet till livslust: Vad gör man med skräpet när man juicat?

tisdag 6 januari 2015

Vad gör man med skräpet när man juicat?

Det finns en mängd med recept att söka fram på Youtube om vad man kan göra av "skräpet" som blir när man juicar grönsaker och frukter. Jag brukar göra biffar av "pulpan", som det också kallas. Men det går även att göra pulver, kex, soppor eller använda ingredienserna i grytor.

Rödbetsjuice blir rödbetsbiffar
Ibland kräver juicandet lite planering då man kanske inte alltid vill använda alla ingredienser man hade i juicen när man gör biffar. Juice gjord på rödbeta, morot, äpple, ingefära och citron blir utmärkta biffar med lite kryddor, lök och ett ägg (äter man inte ägg får man använda andra ingredienser som verkar bindande). 
Juice på spenat, selleri, persilja och äpple blir också goda gröna biffar (om man adderar lök, kryddor och något som binder biffarna). Spiskummin är en av favoritkryddorna att använda.

Har du något bra recept på "pulpan"? Dela gärna i kommentarsfältet nedan!

VIDEO: Juice pulp soup




3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack fina du med allt du delar med dig. Jag har bromsat in på min väg in i utmattningen. Du sätter ord på mina tankar som jag inte orkar och kan formulera just nu. Jag Kommer här finna nya tankar att våga möta min rädsla och våga vara sårbar. Varma kramar från K

Sabine-Välbefinnaren sa...

Gu vilken bra film, vilken härlig och energirik person. Man vill ju fixa den där soppan NU! Jag har använt pulpen till biffar en gång, men inte enbart pulp utan 50/50 pulp/färska ojuicade varor. Ska testa biffar med bara pulp, ägg och kryddor nästa gång (kanske lite bönor i också för mer mättnad). Tack för detta tips. /Sabine

Anna sa...

Tack för bra blogg med mkt man känner igen sig i. Gud utbrändhet är en epidemi idag! :( Jag gör pannkakor av det som blir över när man juicat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online