Från utbrändhet till livslust: Du är vad du äter?

måndag 3 januari 2011

Du är vad du äter?

De allra flesta av oss i väst har tillgång till oändliga mängder mat. Vi kan äta oss mer än mätta. Ändå är många av oss undernärda (läs ofta överviktiga och undernärda på samma gång). Orsaken är förmodligen att vi sällan själva reflekterar över vad maten vi äter verkligen innehåller. Än mindre är vi medvetna om hur vi mår fysiskt och psykiskt av det vi äter.

Maten vi äter och tillför våra kroppar (och själar) påverkar oss så enormt mycket mer än bara en "mättnadskänsla". Jag vill med detta inlägg påminna mig själv om att bli mer medveten om vad jag äter och hur det påverkar min kropp och min själ. Vad mår jag bra av? Vad behöver min kropp just nu? Med medvetenhet och intuition som verktyg kan jag påverka min hälsa och mitt allmäntillstånd i en bättre riktning.

"The energy in the food that you eat becomes your mind"

4 kommentarer:

Anonym sa...

Detta är något jag ägnat mycket tid och energi åt senaste halvåret. Genom att läsa och informera mig har jag blivit allt mer medveten om hur otroligt lite näring maten vi äter innehåller. Den är processad på alla möjliga sätt, och kvar finns oftast inte alls så mycket näring som kropp och själ behöver. I början när jag lade om min kost blev jag ganskla förtvivlad när jag gick igneom ICA och insåg att det mesta som finns tillgängligt för oss inte alls får oss att må bra. Nu har jag mer balans ;) och fascineras över hur mycket bättre jag mår av hälsosam mat. Inte minst nu under julen blev det tydligt när jag under några dagar åt den vanliga julmaten. Att äta bra ger glädje :)

Kristina sa...

Vilket underbart klipp!! Det var fantastiskt bra formulerat och inspirerande. Man kan ju bara hålla med honom. Vi har ALLA möjligheter i världen att uppnå perfekt hälsa och leva långa friska liv. Vi väljer själva vad vi stoppar i oss. För många är det en otroligt provocerande tanke, "du är vad du äter". Men det är så sant! Är det okej om jag lägger upp det här klippet på min egna blogg? Ha det bra!

Sandra sa...

När man äter grönsaker och fisk/bönor/fullkorn och bra fett som nötter och frukt istället för godis känner man verkligen hur mycket bättre man mår. Man blir pigg och glad direkt efter maten till skillnad från seg och lättirriterad när man äter tung eller sockerfylld mat. När man verkligen känner skillnad och vet hur mycket bättre det är att äta nyttigt är det konstigt att man ändå inte lyckas oftare. Att man så lätt blir fast i dåliga vanor. Jag menar absolut inte att man ska vara helt antingen eller och väldigt strikt men bara att vore det lätt att göra det bästa för sin kropp skulle ju inte så många i västvärlden vara överviktiga och undernärda och leva som de gör. Att det är så mycket som hänger ihop.

Ylva Maria sa...

Herregud så rätt det känns att hitta tillbaka tll din blogg igen. TACK.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online