måndag 24 januari 2011

Mat som kan hjälpa vid depression och utbrändhet


Serotonin är ett ämne i hjärnan. De allra flesta som någon gång drabbats av depression eller utbrändhet har hört talas om detta ämne. Serotonin är nämligen väldigt viktigt för hur vi mår humörs- och känslomässigt. Hos utbrända och deprimerade personer är serotonin-nivån ur balans (för låg).

Hur kan man höja serotonin-nivåerna (utan medicin)?
Det har visat sig att mat som är rik på aminosyran tryptofan ökar halten av serotonin i hjärnan. Tryptofan finns bland annat i ägg, bananer, spannmålsprodukter, tomater och valnötter. För att tryptofan ska kunna omvandlas till serotonin behövs vitamin B6 och vitamin C.

Att vistas utomhus i solljus är viktigt för serotonin-nivåerna. Under sommarhalvåret har vi generellt sett en högre serotonin-nivå än vintertid.

Glöm inte bort andra näringsämnen!
Det är lätt att bara stirra sig blind på serotonin när man drabbats av en utbrändhet eller depression. En person som har levt med höga nivåer av stresshormoner har tömt näringsdepåerna. Stress dränerar kroppen på näring. Näringsbrist kan i sig ge svåra symptom och så småningom även sjukdomstillstånd. Att tillföra rätt näring är att tillföra de byggstenar kroppen behöver för att komma i balans igen. Får du i dig tillräckligt med mineraler som magnesium, zink, selen och jod? Hur ser det ut med vitaminer? Läs gärna mer på länkarna nedan. 

Konsultera alltid läkare om du har problem med depressioner. 

Relaterade länkar:

3 kommentarer:

Artemis sa...

Mycket bra tips!! Tack =)

Din digitala vän sa...

Artemis!
Tack snälla för ditt inlägg. :)

Anonym sa...

Jag har letat efter en blogg av just någon som klarat sig igenom en svår tid, det känns mycket lovande, så nu ska jag läsa så långt jag orkar!

MVH // GladaTanten.bloggo.nu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online