Från utbrändhet till livslust: Kosttillskott som ökar effekten vid detox

fredag 18 januari 2013

Kosttillskott som ökar effekten vid detox

Ska man äta något extra för bästa effekt när man detoxar? Hur får man igång en uppblåst och trög mage på bästa sätt? 

Ska man äta något detoxpreparat när man detoxar?
När jag säger att jag detoxar får jag ofta frågan om vilket märke det är jag använder. "Ja, vilket preparat använder du?". Detox för mig är i första hand inte något som har att göra med preparat som man handlar för dyra pengar på hälsokosten. 

Grundprincipen för detox är allt annat än kommersiell: avstå från så mycket gifter som möjligt och tillsätt så mycket näring som möjligt. Resten sköter kroppen. 

Nej, man behöver inte köpa någon "detoxbox" för 1200 spänn på hälsokosten. Däremot finns det faktiskt några tillskott som jag väljer att använda mig av.

Vitaminer och mineraler

  • Vitamintablett för vegetarianer
    Vitaminer är bäst att få i sig via maten. Men jag äter mestadels vegetarisk mat under min detox. Därför väljer jag att äta en vitamintablett för vegetarianer för att täcka upp vitaminbehovet.
  • D-vitamin (under vintern)
    Jag äter alltid extra d-vitaminer under vinterhalvåret. Spelar ingen roll om jag detoxar eller inte. Vi får på tok för lite solljus under vintern och visst, en d-vitamintablett är inte samma sak som att vara ute i solen men vetenskapliga studier (gjorda i Sverige) visar att även d-vitamintillskott har positiva effekter.
  • Alger och vetegräs
    I smoothies, juicer och sallader använder jag mig av alger. Norialger i sallader, spirulina och chlorella i smoothies och juicer, vetegräs likaså. Alger och vetegräs innehåller många näringsämnen samt klorofyll, något som inte bara boostar kroppen med syre utan även hjälper vid avgiftningsprocessen.
Ayurvediska tillskott som får fart på avgiftningen
Har du en uppblåst, trög eller svälld mage kan det vara klokt att hjälpa kroppen göra av med slaggprodukterna i tarmsystemet (då det även påverkar blodet etc). Det ökar takten på avgiftningen och gör det samtidigt lättare för kroppen att ta upp näringsämnena i den mat du äter. Det i sin tur gör dig piggare och kroppens läkningsprocess kommer igång snabbare.
  • Physillumfröskal
    En till två "shots" om dagen med 2-3 tsk fröskal i lite vatten sätter fart på magen och utrensningen. Finns att köpa på hälskosten för ca 90 kr.
  • Ajwainfrön
    Ett frö som ökar matsmältningen som i sin tur hjälper kroppen att ta upp näringsämnen bättre. Ajwainfrön stimulerar även andningen och nervsystemet. 1-2 msk tas i lite vatten ca 10 min innan lunch och middag. En burk kostar ca 50 kr och räcker i 2-3 veckor.
  • Triphala rose
    Det här tillskottet har jag aldrig testat förut, förrän nu. Det har varit otroligt effektfullt för att få igång magen. Triphala är milt laxerande och ökar avgiftningseffekten i tarmsystemet men sägs även lösa upp slaggprodukter i fettvävnaderna. Jag tar 1-2 tabletter med lite ljummet vatten innan jag går och lägger mig. Det ger onekligen effekt. Läs mer om triphala 
Kombinationen physillumfröskal, ajwainfrön och triphala rose är extremt effektivt. Vill inte gå in på läskiga detaljer men har man minsta lilla ansamling av slaggprodukter i tarmsystemet och äter ovanstående kombination lär man märka det tydligt. Första tiden får man göra nummer två flera gånger om dagen.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online