Från utbrändhet till livslust: Pyssla om kroppen för att läka själen?

söndag 13 januari 2013

Pyssla om kroppen för att läka själen?



Just nu detoxar jag (i 30 dagar). Jag är övertygad om att en detox inte bara handlar om vad vi äter. Kroppen har i sig ett minne och när vi startar processen att avgifta vårt fysiska system kommer den själsliga biten naturligt att hänga med. Den själsliga och den fysiska kroppen hänger ihop. Att ta hand om och pyssla om sina muskler och leder, huden och fötterna osv är att inte bara påverka kroppen utan även sinnet. 

Djupandning vid massage ökar effekten
Jag gick till naprapaten igår pga mina muskelproblem i nacke och axlar (den klassiska kontorsvärken). Naprapaten gick loss på mina skuldror, nacke och axlar och kom åt många ömma punkter. Muskler och känslor hänger ihop. Att djupandas in i det område som värker är ett sätt att inte bara lätta på värken utan även syresätta kroppen och öka flödet i området man fokuserar på.

Muskelvärk uppstår ofta pga stagnation. Dvs cirkulationen stannar upp.

Muskelspänningar och syrebrist hänger ihop
Muskelspänningar och syrebrist hänger ihop (eftersom blodet inte kan cirkulera) liksom slaggprodukter. Att andas under massagen inte bara syresätter och avlastar spänningen utan skapar även cirkulation där slaggprodukterna lättare kan färdas ut. 

Att frigöra stress, sorg och oro genom kroppen
Jag är också övertygad om att andningen hjälper kroppen att frigöra spänningar kopplade till upplevelser som varit smärtsamma, stressande, oroande eller inneburit sorg. Kroppen minns allt det vi känner och upplever. Våra känslor skapar avtryck i vår fysiska kropp genom andning, muskelanspänningar och till och med processer på cellnivå. 

Liksom en fysisk behandling kan ha påverkan på mitt sinne kan exempelvis en meditation ha positiv påverkan på min kropp

Att investera i en muskelbehandling för den som är stressad, deprimerad eller ledsen kan komma att inte bara bli en fysisk avspänning. Men det gäller att på minna sig själv om att det inte måste vara en utbildad massör som hjälper en att pyssla om sin kropp. Självmassage, yoga, djupandning (pranayama) eller att komma sig iväg på en helt vanlig promenad i ljuset har läkande egenskaper.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online