Från utbrändhet till livslust: Abstinens efter kaffe och socker när man detoxar

onsdag 2 januari 2013

Abstinens efter kaffe och socker när man detoxar

Detox 2013, dag 2 av 30

Sug efter socker och kaffe?
Dag 2 av 30. Jag känner definitivt av socker- och kolhydratssug. Igår kände jag mig trött och darrig hela dagen. Tog det lugnt och vilade så mycket som möjligt under dagen och kvällen. Det tar några dagar att stabilisera blodsockret och den abstinens som kolhydrater, i synnerhet snabba sådana, ger. Läs gärna om sockersug i tidigare artiklar 

Att rensa ut behovet efter kaffe
Kaffeabstinens kan vara jobbigt för många under de första dagarna. Huvudvärk och trötthet är vanliga symptom på att kroppen vill ha sin koffein-kick. Jag dricker normalt sett inte så mycket kaffe nuförtiden så jag lider inte så mycket sin en stordrickare av kaffe troligtvis gör. Men jag har hunnit vänja kroppen vid många koppar svart te, julmust och nån kopp kaffe här och där. Jag kan känna att kroppen saknar de kemiska reaktioner som koffein innebär. Den där kortsiktiga kicken, gärna i kombination med socker.

Kaffe gör en pigg för stunden men trött i längden
Det är en väl värd investering att dra ner eller helt kapa koffeinintaget. Jag är övertygad om att kaffe gör oss pigga för stunden men trötta i längden. En anledning är att binjurarna stimuleras. Se gärna videon nedan som förklarar mer.

Video: Quitting caffeine addiction




1 kommentar:

Anonym sa...

Gud vad han upprepar sej.
Och skräms!, att det kan vara "för sent" redan . .
Annars bra klipp, visste inte att koffein var Så illa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online