Från utbrändhet till livslust: Att ta hjälp av en detox för att balansera oro

lördag 19 januari 2013

Att ta hjälp av en detox för att balansera oro

Detox 2013, dag 19 av 30
Startade dagen med standardrutinen (dvs varmt vatten med citron och honung i, obs ej över 40 grader varmt). Med -15 grader ute fick det bli grön juice framför brasan. 

Kan det man äter få en att må bättre mentalt?
Det råder inga tvivel om att kroppen redan mår bättre efter snart 19 dagars detox. Förutom att jag känner mig piggare och har ett mer balanserat blodsocker känner jag att ett lugn infunnit sig mer och mer i kroppen. Jag är övertygad om att socker och gluten påverkar kroppen som i sin tur även påverkar oss mentalt. Oro, ångest, rastlöshet och obehag och ett obalanserat blodsocker har vissa beröringspunkter. Förutom det sägs det att glutenintolerans kan ge depression, oro och ångest.

Att låta en detox balansera och utveckla sinnet och känslorna
Jag vet också att meditation har påverkat mitt sinne (och således min kropp) väldigt positivt. Har nämligen mediterat och "skrivit av mig" mer än vanligt under dessa 19 dagar. För mig är en detox lika mycket känslomässig/personligt utvecklande som fysisk. Att tillåta sig själv att betrakta och lära av sin inre dialog och samtidigt reflektera över hur man bemöter livets olika situationer är stärkande och på ett sätt också "utrensande". 

Min upplevelse är att oro kommer när man inte lyssnat på sitt inre utan drivit på under en längre tid (dvs en längre tids stress). 

Stanna upp, observera och acceptera
Att stanna upp, observera och acceptera är en klassisk mindfulness-metod som fungerar väldigt bra just för att stänga av den där autopiloten som vi så ofta går på. Det i sin tur är en enormt utvecklande process - att bli mer medveten. Medvetenhet är nyckeln till ett lugnare sinne och personlig utveckling.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online